Gå videre til hovedindholdet

Forberedelseskonferencen til kirkedagene 1971

Det var en stor oplevelse at være med på Holstebrokonferencen — en konference, der var helt anderledes, end hvad man er vant til.

Af og til måtte man »stå på tæer« for at fange det, der blev givet til deltagerne, men også dette er både sundt og givende.

Det var en givende konference — mange nye og moderne indfald, nye sange og salmer, der passer til tidens tænkning, blev lagt frem for os. Man føler trang til at fortælle vidt og bredt om de mange værdier, man samlede op i Nørrelandskirken og på Nørrelandsskolen i Holstebro.

Gruppearbejdet (i de tre gange tre grupper) var vel nok det, der fik samtalerne i gang i de forholdsvis få pauser, der var. Overalt så man diskuterende smågrupper, alle vegne søgte man en vej for kirken frem i tiden — og overalt var der venlige og hjælpsomme mennesker — og det bedste af alt — langt over halvdelen af disse deltagere var unge mennesker med nye syner, friske indslag, gode ideer, unge mennesker, der ønskede, at kirken nåede ud til folket.

Gruppen, som jeg havde valgt at deltage i, havde til emne: Lokalmenighedens situation og opgaver i fremtids- og fritidssamfundet. Materialet i fire hefter var i forvejen sendt ud til os.

Det drejede sig om kirkens situation på landet, i storbyen, i den øgede fritid, samt om menighedsforståelse i Ny Testamente. Det blev en af de største grupper, på 27 deltagere, der måtte deles i mindre grupper igen. I denne gruppe var kun to frikirkefolk — frikirkerne var forøvrigt alt for dårligt repræsenteret — det må aldrig ske mere!

Lad mig citere nogle udtalelser, som måske bedst giver indblik i samtalernes værdi: »Fædrenes kirke kan ikke fastholdes i en ny tid, om der ikke sker radikale forandringer, og en folkekirke, der blot troner som et stolt mindesmærke over fædres tro og bedrifter, er urimelig i en funktionel tidsalder.

Kirken har brug for urostiftere, ikke for det billige omkostningsfri oprør, igangsættere, der tænker nyt udfra ønsket om at bevare det bedste af det gamle i en ny tid«. (Her var også noget for en Metodist at tænke på!) — »Kirken har ikke patent på Kristus. Han blev sendt til verden, derfor er menigheden også sendt til verden, her menes hele menigheden, hvert medlem i menighedsrådet!«

»Kirken må sende deltidsarbejdere til arbejdspladser, hospitaler, fritidsområder«. En gymnasieelev sagde: »Jeg har tænkt på at gå ind på de restaurationer, hvor fremmedarbejderne opholder sig, sætte mig imellem dem og blive ven med dem på denne måde«.

Gruppen kom med følgende udtalelse: »Man mener, at måtte erkende, at der som helhed er ringe menighedsbevidsthed i Danmark. Det er en afgørende svaghed, fordi deraf følger, at menighedens fællesskab, målsætning og sendelse i tilsvarende grad svækkes«. (Også til vor kirke har disse ord meget at sige!)

»I nye gudstjenesteformer må flere lægmænd gøre tjeneste, aktiviseres«. — Man fik disse dage løftet blikket og set, hvor man stod, og hvor man skulle have stået.

I bibeltimerne fik man på en enestående måde set, hvilken stor Gud, Kirkens Herre er, og i foredrag, sang og bibellæsning mødte man Kristi Kald til sin menighed. Kaldet står stærkt og udfordrende til os alle — lad os følge det nu og bestandigt.

Marie Askholm.

Bragt i Kristelig Talsmand, 28. august 1970

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Søster Ane Thomsen

Søster Ane Thomsen 2. marts 1879 - 31. august 1959 Søster Ane Thomsen blev født i Stenum den 2. marts 1879. Hvornår søster Ane begyndte på sygeplejen, ved jeg ikke, men 1909 meldte hun sig til Bethaniaforeningen under forudsætning af, at hun måtte beholde sit arbejde som hjemmesygeplejerske i Løkken og omegn. Efter en sygdomsperiode i 1912 kom hun til Frederikshavn, hvor hun gik i privatpleje, indtil hun i 1921 fik ansættelse på »Fremtidshåb«, et nyt børnehjem sorterende under Centralmissionen. Hjemmesygeplejen var en god forberedelse til arbejdet i et stort hjem med mange børn, og søster Ane har fyldt sin plads som få. Hun elskede sine børn, delte sorger og glæder med dem fra den dag, de kom ind, og så længe hun levede. Søster Ane og hendes børn, svigerbørn og børnebørn havde den glæde, at hun fik lov at opleve sin 80 års dag, og det var en festdag for dem alle. Mere end 40 børn og svigerbørn kom med gaver, sange og blomster og ikke mindst med tak for kærlighed og forbøn ge...

Anton Bast

Anton Bast fødtes i Løkken den 8. september 1867. Hans forældre var skomager Nicolai Thomsen Bast og hustru Dorthea Marie Kjeldsen. Hjemmet var — som mangfoldige andre dengang — fattigt. Der var 12 børn, og det kneb ofte med udkommet. En journalist skrev engang om Anton Bast: „Allerede som 8 års dreng måtte den lille Anton ud at tjene hos bønderne. Han har selv fortalt mig, at hans første kongelige løn for en hel udslagen sommer var, siger og skriver, 4 (fire) kroner og et par træsko..." Efter sin konfirmation var Anton Bast en tid fisker, senere kom han i manufakturlære. Men meget tidligt stod det ham klart, at han ville læse til præst i Metodistkirken, og det kald kom han ikke udenom. Han blev optaget på kirkens nyoprettede teologiske skole i København, hvorfra han dimitteredes i 1890 og blev ansat ved menigheden i Vejle. Han var da 23 år gammel. Den længste virketid uden for København havde han i Odense, og her oplevede han en virkelig stor tid. Han gjorde sig på mange m...

Officielle Hverv

Superintendent J. J. Christensen - del 8 Af C. Nielsen I Sommeren 1873 blev der paa Initiativ af den nye Superintendent Karl Schou afholdt et Distriktsmøde i Svendborg, hvortil de ordinerede og uordinerede Menighedsforstandere samt en Del Hjælpere i Menighederne — ialt en halv Snes Personer — havde givet Møde. Dette var Begyndelsen til den lange Række Distriktskonferencer, Missionair-Møder, Biskopsmøder, Præstemøder, Aarsmøder, Missionskonferencer, Aarskonferencer, Efteraarsmøder m. m. — Navnene har været forskellige — der har været afholdt siden. I „Historisk Aarsskrift“ 1933 Side 51 har Pastor Mann givet en interessant Skildring af dette første Møde og hvilken Betydning det fik for Virksomheden. Til denne henviser jeg. Forhandlingerne ved disse Møder var ofte ret livlige, men det syntes ikke, som J. J. Christensen har taget synderlig aktiv Del i dem udover at læse den skrevne Indberetning fra den Menighed, han betjente, hvilket var Skik og Brug i adskillige Aar, og Afhandl...