Gå videre til hovedindholdet

I anledning af søndagsskolens agitationsuge

5.-11. okt. 1970

Tradition kan være en styrke for en kirke og dens arbejde. Bestemte former for arbejdet, som man har fundet er gode, og som har et positivt indhold, kan hjælpe til at give en fast kurs for arbejdet. Således er der næppe nogen kristen, der for alvor vil sige, at det ikke er en god tradition at holde gudstjeneste om søndagen.

Traditionen kan også være en belastning. Den kan binde metoder og arbejdsmåder, så tilpasningen til nye forhold og udviklingen i fremtiden hindres.

For mange mennesker forekommer søndagsskolen at være noget der skal foregå på en ganske bestemt måde.

Sandt er det, at søndagsskolen er blevet rig på traditioner og bestemte vedtagne arbejdsformer.

Som mennesker, der lever i et samfund, der i disse år oplever strukturændringer også indenfor kirken, som måske kan skabe bedre og mere funktionsduelige rammer for kirkens engagement i samfundet, er der måske anledning til at tage spørgsmålet op, om søndagsskolen i dag fungerer på en sådan måde, at den svarer til samfundets krav.

Hvad skal beholdes — hvad kan fornyes — hvad skal helt ændres? Man bør nok ikke beholde noget bare fordi »sådan har vi altid gjort«. Man bør heller ikke ændre noget bare fordi »det er gammelt«.

Søndagsskolens effektivitet bør nok først prøves dels med hensyn til den aktuelle situation og dels med hensyn til søndagsskolens målsætning.

DEN AKTUELLE SITUATION
er mange steder den, vi for 2-3 år siden anede, nemlig fem-dagsugen ville virke splittende for søndagsskolerne. Familierne er ikke hjemme om søndagen. Fritidshus m. m. bliver mere og mere almindeligt. Kan man holde søndagsskoler på de steder, hvor vort folk befinder sig? Eller kan man holde søndagsskole på en anden dag, når vore familier er hjemme?

Der findes stadig en gruppe mennesker, som betragter søndagen som Herrens dag. Disse vil gå til kirken om søndagen. Hvornår skal søndagsskolen holdes for dem? Før eller efter gudstjenesten eller samtidig med gudstjenesten?

Spørgsmålet om medarbejdere i søndagsskolen er også aktuelt. Ofte er det de samme mennesker, der går igen som Tordenskjolds soldater fra den ene arbejdsgren til den anden. Nogle vil gerne med familien ud om søndagen, og de andre aftener er optaget af andet arbejde. Andre hører til den gruppe, der er hjemme om søndagen.

Problemet er aktuelt og akut. Findes der nogen vej frem? Der findes en vej frem, men vi må appellere til vort folk om at være vågne over for deres søndagsskoles problemer. Det må nemlig være helt klart for den kristne menighed i vor tid, vi behøver nu mere end nogensinde før være opmærksomme på børnenes religiøse udvikling, at den kan foregå naturligt og sundt. Kan vi give dem erfaringer, oplevelser, fællesskab og undervisning, som fremmer kærligheden til Gud og evangeliet? Dette giver os anledning til at se på spørgsmålet om

SØNDAGSSKOLENS MÅLSÆTNING
De nordiske søndagsskolers tekstudvalg har formet følgende målsætning for deres arbejde:
Søndagsskolen har som sit mål at give kundskab i Guds ord og om kristen tro og kristent liv. Derigennem vil søndagsskolen give sine elever hjælp til at nå frem til en personlig tro på Kristus.
Selv om dette ikke er en offentlig antaget målsætning, så forekommer det mig, at der her i få ord klart er udtalt, hvad søndagsskolen vil. Lad os se lidt nærmere på denne: »at give kundskab i Guds ord«.

Med det samme understreges det, ordet er det bærende, for det vi vil. Naturligvis må barnet vide en del om bibelen, dens historie, dens indhold og dens betydning for os som mennesker. Alt dette hører med, men læg mærke til formuleringen »i Guds ord«.

Det understreger for mig, at der må være tale om en personlig oplevelse og tilegnelse af stoffet, man må komme ind i hele den verden, som Ordet repræsenterer.

»give kundskab om kristen tro«. Det er vigtigt, at søndagsskolens undervisning og forkyndelse tager sigte på at øve og praktisere troens liv. Dette sker frem for alt gennem andagter og bøn, som er afpasset efter barnets modenhed og evne til at tage imod. Hvordan virker troen hos andre mennesker i bibelen og i vor tid? Eksemplet og vidnesbyrdet har en naturlig plads.

»give kundskab om kristent liv«. Den virkelige kundskab om, hvad kristent liv er, får man bedst ved at forsøge at leve det. Søndagsskolen må derfor hjælpe sine elever, så de selv kan nå frem til dette. Her kommer det kristne livs etiske og moralske konsekvenser ind i billedet. Kærligheden til næsten. Missionen. Tjenesten o.s.v.

»Derigennem vil søndagsskolen give sine elever hjælp til at nå frem til en personlig tro på Kristus«. Den personlige tro indfinder sig på forskellig tid og på forskellige måder hos os mennesker, alt efter modenhed o.a. Vi skal i søndagsskolen give en hjælp ved undervisning, forkyndelse, fællesskab o.s.v. så grunden for den personlige tilegnelse af troen bliver lagt. Et roligt, trygt, positivt og glad miljø giver barnet de bedste forudsætninger for at modnes harmonisk.

Bragt i Kristelig Talsmand 2. oktober 1970

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Søster Ane Thomsen

Søster Ane Thomsen 2. marts 1879 - 31. august 1959 Søster Ane Thomsen blev født i Stenum den 2. marts 1879. Hvornår søster Ane begyndte på sygeplejen, ved jeg ikke, men 1909 meldte hun sig til Bethaniaforeningen under forudsætning af, at hun måtte beholde sit arbejde som hjemmesygeplejerske i Løkken og omegn. Efter en sygdomsperiode i 1912 kom hun til Frederikshavn, hvor hun gik i privatpleje, indtil hun i 1921 fik ansættelse på »Fremtidshåb«, et nyt børnehjem sorterende under Centralmissionen. Hjemmesygeplejen var en god forberedelse til arbejdet i et stort hjem med mange børn, og søster Ane har fyldt sin plads som få. Hun elskede sine børn, delte sorger og glæder med dem fra den dag, de kom ind, og så længe hun levede. Søster Ane og hendes børn, svigerbørn og børnebørn havde den glæde, at hun fik lov at opleve sin 80 års dag, og det var en festdag for dem alle. Mere end 40 børn og svigerbørn kom med gaver, sange og blomster og ikke mindst med tak for kærlighed og forbøn ge...

Helsingør Menighed

Helsingør, ejendommen med menighedens kirkesal St. Annagade 77 Af Poul Fredsby, 1980 Jeg er blevet bedt om at fortælle historien om menigheden i Helsingør. Det er en historie om en menighed, hvis begyndelse og levevis var vidt forskellig fra alle vore andre menigheder. Om bedre eller dårligere, men anderledes, helt anderledes. Jeg fik et meget stærkt indtryk af denne forskel, ja, næsten et chok første gang jeg kom til metodistkirken i Helsingør. Jeg kom til Helsingør fra Aarhus for næsten 50 år siden. Jeg havde aldrig været i Helsingør før og kendte ikke eet menneske der. De første måneder gik med at sætte mig ind i mit nye arbejde, men endelig en dag satte jeg mig for at opsøge de metodister, som jeg fra min tid i København vidste skulle findes i Helsingør. Jeg husker, hvordan jeg gik ud af en lang, trist sidegade. Uden butikker og uden nogen trafik. Gaden bestod mest af gamle eenetages huses, og så længst ude kom jeg så til nr. 77 . Det var ganske vist i 2 etager, men ...

En Salme fylder 100 Aar (1947)

Abide with me. — Bliv du hos mig Bliv du hos mig, naar Natten stunder til, og Mørket om mig snart sig sænke vil, naar anden Trøst og Hjælp maa fjerne sig, du store Hjælper, bliv da nær hos mig. Snart kan min korte Livsdag ebbe ud, og midt i alt jeg faar mit Vandringsbud, alt om mig skifter og forandrer sig, o, du, som ej forandres, bliv hos mig. Hver Stund jeg trænger, Herre Gud, til dig, kun du kan lede mig paa Livets Vej, kun for dit Blod vil Satan vige bort, bliv da hos mig, o, Krist, i Natten sort. Naar du er nær, jeg kender ingen Frygt, i Smil og Graad jeg hviler hos dig trygt, Dødens og Gravens Nat jeg ænser ej, naar du, o, Herre, bliver nær hos mig. Naar Øjet brister, vis mig da dig selv, lys mig og led mig over Dødens Elv, Jorden forsvinder, Himlen aabner sig: I Liv og Død, o, Herre, bliv hos mig. H. F. Lyte / Anton Bast Den engelske Salme, »Abide with me«, som findes oversat til Dansk i vor Sangbog, Nr. 287, fyldte i September 100 Aar. Salmen,...